PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński
OKNO-ZBLIŻENIA 2015
OKNO-ZBLIŻENIA. Spotykanie Teatru

5 - 11 października 2015

ZOBACZ PROGRAM I WYDARZENIA FESTIWALU >>>

INFORMACJE O FESTIWALU
OKNO - ZBLIŻENIA

Tegoroczna edycja projektu OKNO - ZBLIŻENIA poświęcona jest zagadnieniu "harmonii w teatrze" - rozumianej jako rodzaj wewnętrznego słuchu pozwalającego na budowanie wielogłosu na bazie sprzeczności, wykorzystywanie kontrapunktu dla budowania nowych znaczeń, przekształcanie chaosu w strukturę. Rozumianej także jako pieśń, która dotyka tego, co poza słowem. I która umożliwia usłyszenie ciszy.

Postanowiliśmy zaprosić artystów skupiających swoje poszukiwania na temacie dźwięku i głosu, który z jednej strony jest narzędziem wydobywania muzyczności działania teatralnego, z drugiej zaś metodą "otwierania" aktora, badania i uświadamiania mu skali jego możliwości, drogą rozwoju. Będzie to też, w szerszym kontekście, rozmowa na temat harmonii jako wartości - próba zadania pytań o możliwość "przekraczania chaosu", budowania porządku, kształcenia "słuchu na rzeczywistość".

Teatr Kana

Projekt OKNO. Zbliżenia - spotykanie teatru został
dofinansowany przez Ministerstwo Kultury
i Dziedzictwa Narodowego z programu Edukacja Kulturalna
TEATR CHOREA

CHOREA to prężna i niepoliczalna grupa artystów, performerów, muzyków, tancerzy, aktorów, praktyków i teoretyków teatru. Od 2007 roku posiada swoje stałe miejsce w dawnych fabrykach Scheiblera przy ul. Tymienieckiego 3 w Łodzi, gdzie wraz z fundacją Łódź Art Center stworzyła Fabrykę Sztuki. W Fabryce Sztuki CHOREA koordynuje działalność teatralną, edukacyjną i społeczną.

Teatr powstał w 2004 roku w Lublinie. W początkach działalności twórczej realizował badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorując kulturę Antyku. Pierwsze widowiska opierały się na pracy Orkiestry Antycznej prowadzonej przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz Tańców Labiryntu Doroty Porowskiej i Eli Rojek. Pierwszym spektaklem zespołu osadzonym w tej tematyce był Tezeusz w labiryncie, w reżyserii Doroty Porowskiej i Eli Rojek. Wyniki swych początkowych poszukiwań artyści CHOREI zaczęli stykać ze współczesnymi formami teatru i tańca, tworząc nowatorskie i dynamiczne spektakle, w których konfrontują się tradycja i nowoczesność.

Zespół wytworzył własną technikę treningu, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, pracy z partnerem i pracy w grupie. Istotna w metodzie CHOREI jest zespołowość, umiejętność laboratoryjnej, wspólnej pracy, a jednocześnie troska o to, by ciało zbiorowe nie wykluwało się kosztem indywidualności każdego z jego członków. Celem metody jest badanie materii ruchu, dźwięku i słowa, połączonych w integralną całość, poprzez zerwanie ze sposobami ich wzajemnej ilustratywności. Rozbudzenie całego ciała i intensywny trening tworzą obecność sceniczną, która na nowo integruje wszystkie te elementy.

Obecnie zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka - inspirując się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami np. Wittgensteinem, Herbertem - tworząc własną metodę pracy i nowy sposób tworzenia współczesnego teatru. Twórcy CHOREI nie zajmują się już rekonstruowaniem antycznej formuły. Deklarują artystyczne podejście do zagadnienia Antyku i na jego bazie tworzą oryginalną metodę pracy, łączącą formy współczesnego teatru: nowatorskie techniki ruchu i tańca, performance, nowoczesną muzykę oraz współczesny materiał literacki, według idei antycznej trójjedni. Teatr nie zapomina o inspiracjach tradycją: sięga do muzyki Bałkanów, Orientu, literatury i języków starożytnych.

Od premiery widowiska Oratorium Dance Project w 2011 roku zespół mocno koncentruje się na pracy w wykluczonych przestrzeniach Łodzi. Realizuje projekty mające na celu odkrywanie talentów ludzkich i kreatywnych potencjałów w ukrytych/nieodkrytych obszarach miasta, co silnie umieszcza aktywność i ideologię CHOREI w kontekście społecznym.

CHOREA współpracuje z wieloma grupami i artystami z Polski i ze świata. Zrealizowała kilkanaście spektakli, m.in. z brytyjską grupą Earthfall, amerykańskim choreografem Robertem Haydenem, mistrzem tańca Butoh Kanem Katsurą z Japonii, amerykańską choreografką Rosaną Gamson, izraelską reżyserką Ruthie Osterman, grupą neTTheatre z Lublina, Teatrem Kana ze Szczecina, Teatrem Brama z Goleniowa. Stale pracuje z wieloma indywidualnymi, doświadczonymi i uznanymi artystami, jak również z amatorami, studentami, wolontariuszami, ludźmi pełnymi ciekawości świata, poszukującymi i aktywnymi: pod skrzydłami teatru działa Wielki Chór Młodej Chorei oraz teatralny zespół Adama Biedrzyckiego, który rozpoczął swą pracę od realizacji spektaklu Brzydal w 2013 roku. Teatr regularnie prowadzi cykle warsztatów teatralnych i muzycznych, w Polsce i na całym świecie. W sierpniu 2010, 2012 i 2014 roku odbyły się trzy edycje Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETROPERSPEKTYWY organizowanego przez zespół teatru.

ZOBACZ PROGRAM I WYDARZENIA FESTIWALU >>>

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl