PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński
galeria zdjęć
11. Międzynarodowe Spotkania Teatralne - OKNO 2007

17. - 21. Października 2007

WYDARZENIA FESTIWALU

TEATR NOVOGO FRONTA

Niezwykła kreatywność Teatru Novogo Fronta oraz sceniczna elastyczność pozwalają na różnorodność i ogrom w stosowaniu środków wyrazu, dzięki czemu zespół tworzy zarówno teatr uliczny, nastawiony na improwizację, jak i klasyczny teatr dramaturgiczny, wystawiany na scenie. Krytycy teatralni, opisując prace TNF, sięgają po takie sformułowania, jak: "gorzka taneczna groteska", "taniec podzielony" lub porównują sposób ekspresji do tańca butoh. Ich spektakle tworzone są z obrazów, które balansują na granicy pomiędzy mistycyzmem i abstrakcją, cyrkiem i tańcem nowoczesnym, gdzie główny nacisk położony jest na akcję, improwizację i napięcie wzmacniane poprzez niedorzeczności ludzkiej tragedii. Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję poznać podstawowe elementy specyficznego treningu stworzonego przez członków Teatru. Pierwsza część skupia się na treningu fizycznym, mającym na celu obudzenie ciała i zrozumienie zasad kierujących własnymi ruchami. Część druga kładzie nacisk na trening umysłu, aby odkryć metody koncentracji własnej energii i jej ukierunkowania. Trzecia część opiera się na poszukiwaniu strategii aktora, by mógł on osiągnąć indywidualną intencję dramatyczną na scenie.

Spektakl "The primary symptoms of name loss" określany jest jako teatralna podróż poprzez sfery świadomości.

...piękni w jednej chwili, odrażający w następnej, rozbitkowie i bezdomni, czarne łabędzie, ludzie uzależnieni od niczego, bez tożsamości, z kodami kreskowymi na plecach, a jednak wciąż w jakiś sposób wewnętrznie wolni.. Zadziwiająco miękcy i elastyczni w ruchach. Tańczą opętańczo albo po prostu milczą, pokazując klasyczne gagi klauna, które znamy z Chaplina. Wyrzucili do kosza dowody tożsamości, a może zostały im skradzione...

SME daily

STOWARZYSZENIE TEATRALNE CHOREA

Powstanie Teatru CHOREA jest wynikiem zderzenia dwóch grup artystycznych działających w Ośrodku Praktyk Teatralnych "Gardzienice": Orkiestry Antycznej Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz zespołu Tańców Labiryntu Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek. W roku 2004 oba zespoły sformułowały wspólny program i powołały do jego realizowania Stowarzyszenie Teatralne CHOREA, które po trzech latach intensywnej, międzynarodowej działalności osiadło w Łodzi, tworząc wraz z Łódź Art Center i Miastem Łódź nowy ośrodek kultury - FAbrykę Sztuki. W swojej pracy młody zespół od początku szuka pomostu między kulturą antyczną, a współczesnością. Próbuje odpowiedzieć na pytania: jak skonfrontować mit Złotej Grecji z kondycją dzisiejszego człowieka? Jak współczesnym językiem sztuki odczytywać to, co w tamtej kulturze osiągnęło wymiar ponadczasowy i o co naprawdę starożytni mogą nas dzisiaj zapytać? Spektakl "Śpiewy Eurypidesa" jest muzycznym i ruchowym przetransponowaniem chórów z "Bachantek" - poprzez gest, pieśń i taniec ku współczesności. Jest szukaniem nowego języka znaczeń i komunikacji ze światem. Warsztaty teatralno-wokalne prowadzone przez Dorotę Porowską obejmą zajęcia rytmiczne, głosowe, taneczne i aktorskie w zakresie budowania podstawowych działań indywidualnych i zbiorowych, w odwołaniu do zasad antycznej chorei tak, jak ją rozumiał Edward Zwolski, czyli jako trój-jedni ruchu, tekstu, śpiewu. Ponadto zespół zaprezentuje pokaz zaawansowanej pracy warsztatowej w oparciu o grupę polsko-niemiecką, realizowany w ramach projektu: "ANTYGONA - w poszukiwaniu wspólnych źródeł kultury europejskiej".

BUDA FOLK BAND

Zespół powstał w 2000 roku. Jego twórcy zaczęli wspólnie grać jeszcze w szkole muzycznej, gdzie ich nauczycielami byli między innymi członkowie Muzsikas Ensamble o światowej sławie, tacy jak Sándor Csoóri i Péter Éri. Od początku nauczyciele mówili im, że tradycyjnej muzyki węgierskiej trzeba uczyć się z pierwszej ręki. Słowa te stały się inspiracją do podjęcia podróży w regiony zwane "historycznymi Węgrami" (w których zawiera się Transylwania i inne tereny, znajdujące się obecnie poza granicami kraju). W ten sposób odnaleźli tradycyjnych muzyków, którzy później stali się mistrzami, jak na przykład skrzypek Sándor Fodor 'Neti' z Kalotaszeg, czy muzycy z wioski Magyarpalatka w Transylwanii. Odkryli muzykę i folklor, które są wciąż jeszcze żywe. Te podróże, doświadczenia i wiedza muzyczna powoli stawały się także podstawą repertuaru Buda Folk Band. Zespół gra różne rodzaje węgierskiej muzyki opartej na tradycjach różnych regionów. Repertuar zawiera utwory z Kalotaszeg, Szatmár, Szék, Magyarpalatka, Vajdaszentivány, Bonchida.

ANGELA SCHUBOT/TWO FISH

Angela Schubot studiowała w Berlinie i jest założycielem, wspólnie z Martinem Clausenem, zespołu tańca współczesnego Two Fish, (od 2000). Pracowała z takimi artystami jak: Norbert Kliesch, Cora Frost, Istok Kovac, Christoph Winkler, Theatercombinat Vienna, Constanza Macras/Dorky Park, Selfish Javier Alemán Morillo i Benjamin Schälike.

Remake - inbetween the slightly different me feat. The blurry friend(Przeróbka - pomiędzy trochę inną "ja" z udziałem niewyraźnego przyjaciela)

Z tym, co kochamy, pojawiamy się bez powodu. Wiedząc o najwyższej przyjemności, wynikającej z uznania największej możliwej niewiadomej, pojęłam granicę policzalności i bawiłam się nią. Czy jestem w stanie zrobić coś, za czym moja zdolność identyfikacji po prostu nadąża? Co jestem w stanie wpuścić, ot tak?...

Pomysł i wykonanie: Angela Schubot
Trener: Andreas Müller
Projekt oświetlenia: Benjamin Schälike

BÜRO FÜR ZEIT +RAUM

Założycielka grupy, Anne Hirth, urodzona w 1974 roku w Niemczech, studiowała teatr ruchu (Movement Theater) w Szwajcarii, dramaturgię Theater Neumarkt w Zurychu i reżyserię w  Hochschule für Schauspielkunst "Ernst-Busch" w Berlinie. Asystowała choreografom takim jak Luc Dunberry i Sasha Waltz. W 2005 założyła "büro für zeit + raum" (biuro dla czasu + przestrzeni) realizujące projekty artystyczne w oparciu o kreatywność osób wybieranych do poszczególnych działań. Pierwszy spektakl: "Czekaj tu na dalsze polecenia" został nagrodzony jako najlepsze przedstawienie festiwalu teatrów offowych "100°" w 2006 roku, a następnie otrzymał Promocyjną Nagrodę Kazimierza Kazanowskiego i Nagrodę Szczecińskich Dziennikarzy za oryginalną formę teatralną na Festiwalu Kontrapunkt 2007 w Szczecinie. Z rekomendacji Instytutu Goethego pokazany był także na Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych. Nad tym i kolejnym przedstawieniem: "Past is in Front of Ego" ("Przeszłość jest przed ego") pracowała wspólnie ze szwajcarskim performerem Gregiem Staufferem i norweskim kompozytorem Julianem H. Skarem. Jej projekty sytuują się na pograniczu tradycyjnego aktorstwa i teatru tańca, czerpiąc jednocześnie inspiracje z doświadczeń niemego kina - cechuje je połączenie subtelnych wysmakowanych obrazów z wyrafinowanym poczuciem humoru.

Warsztaty Anny Hirth będą uczyć jak robi się "teatr z niczego".

"Co jeśli jako punktu wyjścia swojej pracy scenicznej nie używasz napisanej sztuki, a "jedynie" tematu, obrazu, pytania, "niczego" oprócz swojej wyobraźni? W tym warsztacie poznasz kilka możliwości jak stworzyć fizyczny, wizualny i słyszalny materiał. Dowiesz się, jak używać, rozwijać i łączyć ten materiał oraz poznasz rozmaite metody umożliwiające współpracę w ramach twórczego zespołu. Będziemy pracować z elementami pochodzącymi z teatru przedstawień i teatru tańca oraz z rekwizytami. Pracy będą towarzyszyć ćwiczenia i gry, które rozwijają umiejętności fizyczne, zmysłowe i skojarzeniowe - ku sobie i grupie. Zapraszam performerów/ aktorów, tancerzy, muzyków, rzeźbiarzy, nauczycieli ... i innych zainteresowanych."

POLSKO-NIEMIECKI UNIWERSYTET POSZUKIWAŃ TEATRALNYCH

Kontynuacja ubiegłorocznego projektu Polsko-Niemiecki Uniwersytet Tradycji Teatralnej, realizowanego we współpracy z Europejskim Uniwersytetem VIADRINA we Frankfurcie nad Odrą. Wspólny program nieformalnej edukacji, realizowany podczas ubiegłorocznego OKNA i tegorocznego festiwalu UNITHEA we Frankfurcie, poszerzył swoją formułę - zebrane doświadczenia spowodowały potrzebę pogłębienia tematu, kontynuacji rozpoczętych w roku ubiegłych działań. Tym razem, obok prezentacji artystycznych i rozbudowanego programu warsztatowego, odbędą się spotkania poświęcone takim zagadnieniom jak: tradycja, przestrzeń, terapia (teatr jako obszar działań społecznych) i centrum - w kontekście realizacji konkretnych projektów artystycznych i programów pracy Ośrodków i grup, które zaprosiliśmy do współuczestnictwa. Uniwersytet Poszukiwań Teatralnych ma formułę otwartą - jest skierowany do wszystkich, którzy w sposób wszechstronny pragną poznawać różne zagadnienia kulturowe, którzy nie boją się podjąć próby spotkania z innymi, i ze sobą, którzy są gotowi "wyjść z domu i przyjść do teatru".

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl