PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński

WEEKEND_100° - WYDARZENIA

AliceD - Higher than High
Bruno Pilz

Spacer dźwiękowy (audiowalk)

"Zadbaj o dźwięki, a zmysły same zadbają o siebie" Larrol Cewis

W jaki sposób można znaleźć się w różnych miejscach, w jednym czasie? Praktycznie nie mając czasu? Kiedy ktoś pije z Tobą herbatę, w chwili, gdy Ty sam znajdujesz się tuż na przeciw Ciebie? Wszystko zależy od punktu widzenia, albo właściwie słyszenia. Załóż słuchawki i pozwól prowadzić się dźwiękom niosącym Cię przez miasto i sytuacje, które znasz tak dobrze. Bo przecież znasz, prawda? Bruno Pilz, artysta media-akrobatyki zaprasza Was do własnej Krainy Czarów, pełnej zawirowań rzeczywistości i zmysłów. Wyposażając nas w odtwarzacze dźwięku i słuchawki zabiera się za wykręcanie na lewą stronę zwyczajowego postrzegania przestrzeni i czasu.

Bruno Pilz - rozpoczynał jako uliczny magik. Swoje działania nieustannie wzbogacał o elementy iluzji, doprowadzając w swoich eksperymentach do przełamywania rzeczywistości i czasu. Przy użyciu słuchawek podłączonych do odtwarzacza mp3 zaprasza widza-przechodnia do psychodelicznej podróży.

GALERIA ZDJĘĆ >

Dolphin_who_loved_me
Szpecht/Adamczak

Spektakl

"Dolphin_who_loved_me" to performans oparty na elementach teatru dokumentalnego, ruchu i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. XX wieku, w sekretnym laboratorium na Karaibach, w ramach którego badano komunikację człowieka Z delfinami. Wzięła w nim udział Margaret Howe Lovatt, 23letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez 6 dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią oryginalne odgłosy delfinów, nagrywane pod wodą oraz fragmenty lekcji udzielanych przez Margaret.

Szymon Adamczak (1991) dramaturg, twórca teatralny, miejski aktywista, dziennikarz, studiował na Wydziale Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Kolektyw 1a, działając w sferze socjalnoartystycznej w Poznaniu. Współpracuje z Teatrem Nowym w Poznaniu ("Dom lalki", "Elsynor"), Teatrem Dramatycznym w Warszawie ("Kto zabił Alonę Iwanowną"), Teatrem Polskim we Wrocławiu ("Nowewyzwolenie.doc") i Fundacją Boto w Sopocie (rezydencja "Do listen to the driver" i "Dolphin_who_loved"me"). Stypendysta Miasta Poznań, Województwa Wielkopolska i Instytutu Goethego.

Magda Szpecht (1990) studentka reżyserii na PWST w Krakowie, ukończyła dziennikarstwo i komunikację społeczną na Uniwersytecie Wrocławskim. Autorka wideo instalacji i projektów performatywnych, jak "Nowewyzwolenie.doc" (Teatr Polski Wrocław), "Ja nie jestem normalnym mieszkańcem tego miasta" (PWST Kraków), "Dolphin_who_loved_meł" (Festival Sopot Non Fiction 2014).

GALERIA ZDJĘĆ >

J.U.D.I.T.H.
Marja Christians, Isabel Schwenk

Spektakl

J.U.D.I.T.H. to poetyckoteatralny dyskurs powstały z abstrakcyjnych elementów choreograficznych. To spektakl, który kwestionuje strukturalną relację władzy społecznej na podstawie dramatu Friedricha Hebbla. Artystki podejmują temat dyskryminowanego i uprzywilejowanego ciała oraz hierarchii płci, konsekwentnie je reinterpretując. Centralnym punktem poruszanego tematu jest inscenizacja nieseksualnej nagości. Znormalizowane obrazy ciał są zdekonstruowane, zdeformowane i "przewrócone do góry nogami". Ciała aktorektancerek to grające przedmioty i obiekty wizualne w tym samym czasie. Wraz z publicznością, tworzą utopijne przestrzenie i nowe miejsca dla krytycznych form pożądania. W stale zmieniającym się świecie obrazów między rolami płci, ludzkimi i zwierzęcymi figuracjami, tworzą nowe sposoby postrzegania (kobiecego) ciała. Żeński duet porusza się świadomie po polu queer'u i dwuznacznej linii między tym co subiektywne i obiektywne. Dochodzi do ich interakcji z osiemdziesięcioma wibratorami i ogromnym welonem. Wspólne wierzenia rozwikłują się, gdy wiele gatunków dildozaurów, krwawiący bezgłowy i smażony kurczak tańczą w orgazmicznym krajobrazie. I na koniec operowy śpiew waginy. Wieczór nadmiernej potliwości i fizycznej komedii!

Marja Christians, Isabel Schwenk - Duet Marja Christians (performerka/ tancerka/śpiewaczka) i Isabel Schwenk (performerka) działają razem od 2012 roku. Poszukują performatywnej reprezentacji dla strukturalnej przemocy, wykorzystując przy tym strategie komedii. Kwestionują swoją własną pozycję i szukają społecznej i politycznej odpowiedzialności, jako młode i uprzywilejowane twórczynie teatru. Mierzą się ze współczesnymi normami i konwencjami tworząc nowe obrazy (kobiecego) ciała. Ich debiutancki spektakl "Salome" (2012 r.) okazał się sukcesem i był zapraszany przez liczne festiwale i teatry w Europie. "J.U.D.I.T.H" powstał we współpracy z argentyńskim choreografem Ayelén Cantinim i grupą cobratheater.cobra.

GALERIA ZDJĘĆ >

Panakeia
Teatr NOWEGO

Spektakl

"Otwierasz oczy i co widzisz? Telewizor. Kolorowe reklamy, przyjemne dźwięki i treści sprawiają, że czujesz się bezpiecznie. Nie wyglądaj za okno, tam zobaczysz świat o krok od zagłady. Świat końca historii i wielkich narracji. Poddający w wątpliwość wszelkie systemy wartości. Świat rozkładu."

Impulsem do powstania spektaklu były aktualne konflikty polityczne oraz obraz współczesnego człowieka, na którego silny wpływ wywarła kultura masowa. Spektakl zrealizowany w formie przeplatającej tragedię z komedią pozwala nam śmiać się przez łzy. Przedstawia groteskową hiperbolę rzeczywistości. Inspirowany językiem Gombrowicza, wrażliwością Białoszewskiego i absurdem Masłowskiej.

Premiera anglojęzyczna.

Ewa Chmielewska i Dominik Smaruj prezentowali się na scenach takich teatrów i festiwali jak: Teatr Ósmego Dnia w Poznaniu, Festiwal FAMA w Świnoujściu, Festiwal ZOT na KONTRAPUNKCIE w Szczecinie, występowali także za granicą: w Irlandii, we Francji i w Niemczech. W 2013 roku teatr otrzymał nagrodę Grand Prix oraz tytuł "Najlepszego teatru studenckiego w Polsce" na Wielkim Finale I Ligi Teatrów Studenckich. Rok później otrzymał wyróżnienie w konkursie TVP Kultura "Dolina kreatywna, czyli czego szuka młoda sztuka".

GALERIA ZDJĘĆ >

Fate of the Galaxies
Collective ONE:THIRD

Spektakl

"Co pewien czas galaktyki zbliżają się zbyt blisko do siebie. Obiekty o odmiennej filozofii zaczynają współdziałać, przyciągają się, zwalniają. Staramy się rozwikłać jedną z ich broni. Nie zderzają się, lecz latają blisko siebie. Krótka interakcja wprawia w ruch potężne zmiany. Wycofują się razem. Ich kształty się zmieniają. Rozbłyski towarzyszą powstawaniu nowych gwiazd, ale przez większość czasu nie dzieje się nic."

Artyści łączą odmienne, efemeryczne kompozycje i choreografie z hipnotyzującą muzyką na żywo, by dać pełen obraz temu, w jaki sposób odnajdujemy się w tym wielkim świecie.

ONE:THIRD eksploruje przed widzem najbardziej naturalne formy ludzkiej komunikacji to laboratorium prawdziwego życia. Jesteśmy grupą profesjonalnych tancerzy pochodzących z różnych miejsc, krajów i kultur. Przez swoją pracę chcemy dzielić się tą różnorodnością i wymieniać się efektami naszych poszukiwań nad indywidualnym ruchem posiadającym wspólny język: nagłą kompozycję. Staramy się słuchać głosu instynktu, który prowadzi nas do połączenia z nami samymi oraz otaczającymi nas ludźmi. Każdy nowy kontekst kryje mnogość nowych konstelacji, wibracji i smaków życia. Momenty powstające z tych konstelacji ukazujemy przed widzem. Ruch jest katalizatorem dla dalszego ruchu. Reagujemy na siebie organicznie, absorbując i przekazując energię. To połączenie rożnych ciał i tekstur jest tym co jednoczy grupę, pozostawiając przy tym naszą indywidualną różnorodność.

GALERIA ZDJĘĆ >

Valentyna Tanz Show
Tomasz Foltyn

Performance

Valentyna Tanz to niezależny projekt performatywnochoreograficzny, który realizowany jest jako seria odcinków (na kształt serialowych odcinków telewizyjnych), których główną bohaterką jest Valentyna Tanz. W Szczecinie Valentyna pokaże swój pierwszy odcinek: Vala Tanz Show "Notes on love and other stuff..". To interdyscyplinarny drag queen performance, który łączy ekspresyjny taniec, improwizowane monologi i groteskowy teatr. Choreografia tworzona na oczach widzów inspirowana jest nowojorskim vogue dancing, a tekst został zaczerpnięty z osobistych doświadczeń głównej bohaterki Valentyny królowej nocy i gwiazd. Postać Valentyny powstała jako manifest twórczy artysty. Valentyna i jej naiwny charakter zostały stworzone, by w bezkompromisowy sposób "zmieniać świat". Performance zaprasza widzów do wspólnej podróży po rozmaitych stanach emocjonalnych Valentyny. Bohaterka otwiera intymną przestrzeń swojego salonu, gdzie odbywają się szamańskie tańce i astrologiczne seanse. Valentyna subtelnie zmienia nastroje przeplatając swoje opowieści piosenkami i numerami tanecznymi zapewniając swoim gościom nietuzinkową rozrywkę i skłaniając ich do refleksji.

Tomasz Foltyn - niezależny performer, mover, improwizujący twórca, podróżnik, antropolog kultury. Jest absolwentem szkoły Shahara Dor Artness - Home and School for Movement (Izrael) oraz Performers House (Dania). Ukończył także antropologie kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Studiował pod okiem Anny Halprin (pionierki postmodern dance) w Kalifornii filozofię tańca, anatomię i improwizację. Swój język choreograficzny wykształcił, będąc członkiem niezależnego polskiego teatru ruchu Terminus a Quo z Nowej Soli. Obecnie mieszka w Krakowie, jest twórcą interdyscyplinarnym i działa na wielu polach sztuki i kultury.

GALERIA ZDJĘĆ >

Stalowe magnolie - salon piękności Valentyny Tanz
Tomasz Foltyn

Instalacja

"Stalowe magnolie - salon piękności Valentyny Tanz", to instalacja artystyczna, która ma charakter indywidualnego warsztatu z Valentyną Tanz miejską szamanką, wizjonerką, niezależną performerką, choreografką, artystką transdyscyplinarną.

Wierzy ona w potencjał społeczny sztuki i jej edukacyjny wymiar. Projekt ma charakter warsztatu performatywnego. Podczas indywidualnych spotkań z gośćmi pomaga spełnić ich marzenia, rozwinąć ich talenty, czy pomóc doradzić w wyborze makijażu, fryzury czy nauczyć tańca na szpilkach, albo wypić wspólnie kawę i porozmawiać o problemach miłości i innych rozterkach życiowych, czy omówić sprawy astrologii i kosmosu.

Warsztat ten to swego rodzaju odpowiedź na postępującą dygitalizację relacji międzyludzkich, które co raz częściej rozwijają się na portalach społecznych online, chatach, blogach bez konfrontacji w "realu". To propozycja spotkania oko w oko, twarzą w twarz żywych ludzi w sytuacji "tu i teraz" jako rytualnej celebracji teraźniejszości.

GALERIA ZDJĘĆ >

JETZT/TERAZ
Collective Little: interference

Spektakl

Beckett w swoim dramacie wykreował absurdalne sytuacje skrajnego oczekiwania w świecie, gdzie w zasadzie ruch zanikł kompletnie. Świat, w którym jedyną składową jest trwanie wyczerpującej wieczności. W świecie, gdzie wolność, rozwój lub nagły sukces jednostki jest naturalny, czekanie oznacza brak zainteresowania lub nawet bezwładność. A jednak nie możemy tego uniknąć. Czekanie wkrada się w nasze życie osobiste, w naszą codzienność. Czekamy. Ale tak właściwie to, na co czekamy? Na co czeka każdy z nas?

Gdzie zaczyna się stagnacja jednostki, a gdzie nasz byt przepada w niemocy politycznej, społecznej ignorancji czy świadomego odrzucenia. W którym momencie marazm wywołany czekaniem zaczyna nas uwierać? I czy jest możliwy w tym całym letargu moment przełomu, swoistego katharsis? W oczekiwaniu jesteśmy sami.

Collective Little:interference - członkowie grupy poruszają się między Bytomiem a Monachium. Razem pracują od trzech lat i prężnie działają na światowym rynku sztuki teatru tańca. Ich cechą charakterystyczną jest łączenie dwóch języków - niemieckiego oraz polskiego, a także wykorzystywanie różnych form ekspresji cielesnej.

Spektakl JETZT/TERAZ powstał podczas rezydencji w Berlinie i Krakowie. Grupa wciąż pracuje nad nowymi projektami oraz szuka miejsc prezentacji tych dotychczasowych. Ich głównym celem, oprócz tworzenia sztuki jest szeroka eksploracja kultur świata oraz kolekcjonowanie nielinearnych myśli.

GALERIA ZDJĘĆ >

Ones in the Zero
Vera Piechulla

Spektakl

Mała podróż do źródła rzeczy. Bądź przygotowany na wszystko, spodziewaj się niczego.

W tym performansie Vera Piechulla zaprasza publiczność do przyłączenia się do wyprawy po "nic". Ale trudno jest otrzymać "nic", tak długo jak myślisz o nim lub o jego nazywaniu, gdy nagle, niespodziewanie "nic" zamienia się w "coś"! Może będziemy musieli najpierw poradzić sobie z "czymś", aby zrozumieć "nic". Sztuka nie jest o "niczym", ale o jego poszukiwaniu. Poszukiwaniem pomiędzy dociekliwym umysłem i dziecięcą intuicją, niepewnością i zuchwalstwem, trzymaniem i odpuszczaniem.

Vera Piechulla - studiowała medycynę i pracowała jako doktor, zanim zaangażowała się w taniec i sztuki performatywne. Jest absolwentką Intensywnego Programu Tanecznego na Tanzfabrik Berlin oraz PEPCC (Programa de Estudo, Pesquisa e Criaçao Coreográfica) na Forum Tańca w Lizbonie. W jej pracy artystycznej odkrywa przestrzenie niepewności pomiędzy wiedzą, percepcją i wyobraźnią. W 2015 otrzymała Nagrodę Jury przyznaną przez instytucję Ballhaus Ost na Festiwalu 100 Stopni w Berlinie i stypendium DanceWEB na ImPulsTanz w Wiedniu. Vera stacjonuje w Berlinie, łącząc jej życie jako lekarz rodzinny, nauczyciel anatomii i twórca sztuki.

GALERIA ZDJĘĆ >

Tsar
Koncert

Tsar to świeży projekt powstały w czerwcu 2014 roku w Szczecinie. Muzyka, którą tworzą to połączenie postrocka, alternatywy i elektroniki. W maju bieżącego roku wydali EP-kę z czterema utworami.

Skład zespołu:

Maks Posio wokal/gitara
Tomek Haptar gitara
Patryk Lipnicki bas
Paweł Szerszeń perkusja

GALERIA ZDJĘĆ >

<<< OFFenes BERLIN (menu główne)

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl