PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński

KALENDARIUM 2015:
STY | LUT | MAR

KALENDARIUM 2014:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU

OKNO. ZBLIŻENIA: Między dramatem liturgicznym a alternatywą.

20 lat Scholi Węgajty - spotkanie i promocja książki "Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny"

12 marca | czwartek | godzina 20.00 | Teatr Kana | wstęp: wolny

Spotkanie poświęcone metodom i kierunkom poszukiwań Scholi Węgajty. Wydarzenie połączone będzie z promocją książki Tadeusza Kornasia - "Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny". Autor książki będzie jednocześnie moderatorem spotkania ze Scholą.

Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny

Opowieść o dwóch wielkich tradycjach śpiewu liturgicznego Europy, a także o ich wzajemnych relacjach. Dialog wybitnych śpiewaków, badaczy i reprezentantów tradycji Wschodu i Zachodu – Marcina Abijskiego i Marcina Bornusa-Szczycińskiego. Spotkanie poprowadzi dr hab. Tadeusz Kornaś. Książka zestawia obok siebie trzy odrębne dziedziny, rzadko ze sobą na co dzień sąsiadujące: liturgię, teatr współczesny i kulturę alternatywną. Splata ze sobą awangardę i tradycję. Schola Teatru Węgajty realizuje od prawie dwudziestu lat we wnętrzach kościołów średniowieczne dramaty liturgiczne. Dramat ten, w którym upa-truje się początków nowożytnego europejskiego teatru, rozwijał się od mniej więcej X wieku w strukturze nabożeństw Kościoła rzymskokatolickiego, by w końcu zostać przez Sobór Trydencki (w XVI wieku) "wyrzucony" ze świą-tyń. Po wiekach Schola Teatru Węgajty spróbowała na powrót włączyć ten dramat w krąg celebracji kościelnych – czyli w jego naturalne miejsce. Ale czy to jeszcze jest możliwe?

By opisać i zanalizować spektakle Scholi autor książki prowadzi czytelnika niezależnymi ścieżkami. Najpierw zadaje kilka podstawowych pytań: czym był teatr w rozumieniu Biblii i doktryny Kościoła katolickiego i czym jest liturgia? Następnie przedstawia dotychczasowe próby wykorzystywania struktur liturgcznych i inscenizowania dramatów liturgicznych w polskim teatrze dramatycznym, operowym i poszukującym (m. in. Schiller, Dejmek, Grotowski, Gardzienice). Przedstawia wreszcie krąg kultury alternatywnej, z której wyrosła Schola Teatru Węgajty.

Najważniejszą partią książki jest opis i analiza inscenizowanych przez Scholę Teatru Węgajty dramatów liturgicznych. Przedstawione wcześniej za-gadnienia dopełniają się w tej części. Pozwala to dostrzec ogromny obszar poszukiwań i dążeń twórców Scholi, którzy starają się robić na wskroś współ-czesny teatr wywiedziony jednak z najstarszych tradycji.

Tadeusz Kornaś

Adiunkt w Katedrze Teatru. W latach 1997-2009 redaktor "Didaskaliów" (w latach 2004-2008 redaktor naczelny). Interesuje się przede wszystkim teatrem polskim XX i XXI wieku. Specyficzne miejsce w tym obszarze zainteresowań  zajmuje teatr "inny" - sytuujący się na peryferiach głównego obiegu artystycznego.  Tych zagadnień dotyczyły jego książki: Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych "Gardzienice"(Homini 2004) oraz Between Anthropology and Politics. Two Strands of Polish Alternative Theatre (Instytut Teatralny 2007). Był współorganizatorem sesji naukowej Grotowski: Samotność teatru, która odbyła się w 2009 roku dzięki współpracy UJ i w PWST i Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu. Ważnym kręgiem jego zainteresowań jest usytuowanie teatru w szerokim kontekście kulturowym i społecznym. Stąd badania na temat związków teatru z filozofią, religią czy historią.

Tegoroczna edycja projektu OKNO. ZBLIŻENIA - od kilku już lat prezentującego w możliwe szerokim spectrum wybrane zagadnienia z dziedziny kultury i teatru oraz najważniejszych twórców, zespoły i ośrodki realizujące autorskie poszukiwania artystyczne i działania kulturotwórcze - poświęcona będzie zagadnieniu "harmonii w teatrze". Postanowiliśmy zaprosić artystów skupiających swoje poszukiwania na temacie dźwięku i głosu, rozumianego zarówno jako narzędzie wydobywania muzyczności działania teatralnego, ale też jako metody "otwierania" aktora, badania i uświadamiania mu skali jego możliwości, a także jako drogi samorozwoju. Będzie to też, w szerszym kontekście, rozmowa na temat harmonii jako wartości – próba zadania pytań o możliwość "przekraczania chaosu", budowania porządku, kształcenia "słuchu na rzeczywistość". W marcu gościem OKNA będzie Schola Węgajty.

SCHOLA WĘGAJTY

SCHOLA WĘGAJTY powstała w styczniu 1994 roku i działa w ramach Stowarzyszenia Węgajty niedaleko Olsztyna. Zespół tworzą śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego, antropologią kultury oraz edukacją i animacją teatralną.

Od 20 lat opracowuje i wykonuje najstarsze europejskie zabytki literacko-muzyczno-dramatyczne (rękopisy polskie, francuskie, włoskie, niemieckie). Ma w swoim dorobku i repertuarze 7 łacińskich średniowiecznych dramatów liturgicznych, stanowiących kanon tego gatunku, które były prezentowane w wielu krajach Europy oraz głównych ośrodkach w kraju. Poprzez połączenie twórczych sił i doświadczeń aktorów, śpiewaków, instrumentalistów, teatrologów, antropologów, plastyków, językoznawców, liturgistów i przedstawicieli innych komplementarnych dziedzin, zespół wypracował unikalny i rozpoznawalny idiom wykonawczy i stylistyczny, oparty na archaicznych i tradycyjnych technikach warsztatu muzyczno-teatralnego.

O projekcie OKNO. ZBLIŻENIA

Projekt OKNO – ZBLIŻENIA 2015 dofinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Edukacja kulturalna. Wydarzenie jest współorganizowane przez Stowarzyszenie "Węgajty" w ramach projektu _"Quem Queritis 2014-2016" dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

inne wydarzenia MARCA 2015

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. Św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | telefon: +48 91 433 03 88 | telefon/fax: +48 91 434 15 61 | e-mail: info@kana.art.pl