PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński

KALENDARIUM 2013:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU

3.-6. października

WARSZTATY LIRNICZE, SPOTKANIE Z PIEŚNIĄ DZIADOWSKĄ

Lokalizacja: Strzelewo k/ Nowogardu

zobacz stronę projektu >>>

WARSZTATY LIRNICZE, SPOTKANIE Z PIEŚNIĄ DZIADOWSKĄ
3-6. października 2013

Strzelewo k/ Nowogardu

W ramach cyklu "Wokół Tradycji 2013" Teatr KANA organizuje w Ośrodku Poszukiwań Twórczych w Strzelewie k. Nowogardu cykl 4 dniowych stacjonarnych warsztatów gry na lirze korbowej oraz pieśni z tradycji wędrownych lirników zwanych dziadami. Na repertuar pieśni  dziadowskich składają się stare tradycje muzyczne i epickie, praktykowane i rozpowszechniane przez wędrownych muzykantów i opowiadaczy.

Wędrujący po terenach dawnej Rzeczypospolitej dziadowie śpiewali pieśni o świętych, o cudownych objawieniach, o końcu świata i Sądzie Ostatecznym, o śmierci i pośmiertnej wędrówce dusz, a także historie oparte na wątkach biblijnych i apokryficznych oraz powieści o rozmaitych tragicznych zdarzeniach (wojnach, pożarach, epidemiach, morderstwach itp.). Bogaty i zróżnicowany repertuar pieśniowy dziadów charakteryzował się tym, iż funkcjonujące w nim teksty posiadały swoistą wymowę religijną. W obrazowy sposób ukazywały ogólnoludzkie prawdy, jednocześnie przypominając o wynikających z nich zasadach moralnych. Rozważania te - jak szlachetny kruszec - szlifowane przez setki lat na bezdrożach Europy, nabrały wyrazistej i pięknej formy, do dzisiejszego dnia zadziwiającej kunsztem i bogactwem wyobraźni.

Instrument dziadowski - lira korbowa, to rodzaj mechanicznej fideli, w której poruszane za pomocą korby koło pełni rolę "wiecznego smyczka". Struny melodyczne są skracane za pomocą tangentów a melodii towarzyszy dźwięk strun burdonowych. Instrument ten w swojej długiej historii wiązał się z różnymi rodzajami muzyki, służył różnym stanom i warstwom społecznym. W średniowieczu wykorzystywany był zarówno w religijnej polifonii, jak i świeckiej monodii. Towarzyszył twórczości epickiej i lirycznym pieśniom prowansalskich trubadurów i żonglerów. Pod koniec średniowiecza lira zaczęła opuszczać mury klasztorów, kościołów i uniwersytetów. Wzrastać zaczęła jej rola w muzyce świeckiej, zwłaszcza tanecznej. Była instrumentem minstreli, żebraków i ślepców. W XVII w. fukcjonowała już jako instrument przede wszystkim ludowy, jednak arkadyjskie idee, XVIII-wieczna moda na wiejskie, pastoralne nastroje spowodowała zainteresowanie lirą również w kręgach dworskich.

(źródło: materiały własne Jacka Hałasa oraz "Z DZIEJÓW PRAKTYKI LIRNICZEJ NA ZIEMIACH RZECZPOSPOLITEJ - Zbigniew Jerzy Przerembski")

Formuła projektu stanowiącego nieformalną szkołę tradycji, zakłada zarówno naukę techniki gry na instrumencie, pieśni dziadowskich jak i zwyczajów funkcji i roli jakie pełniła ta grupa w środowisku wiejskim. Warsztaty poprowadzą doświadczeniu muzycy, znawcy tradycji ludowej: Barbara Wilińska oraz Jacek Hałas. Ważnym aspektem warsztatów będą spotkania z lokalną społecznością, (m. in. śpiewaczką ludową p. Józefą Jurek), od której będziemy się starali pozyskać część niewykonywanego od 12 lat repertuaru wywodzącego się z tradycji dziadowskiej. Będzie to kontynuacja działań rozpoczętych w 2012 roku. Dodatkowym elementem warsztatów będzie spotkanie z technikami tkackimi, które zaprezentuje Ewa Orzechowska ze wsi Baranowo na Kaszubach.

Informacja o prowadzących warsztaty:

Jacek Hałas - od lat poszukuje śladów pieśni dziadowskiej w żywej tradycji, zapisach etnografów i domowych archiwach. Muzykant, śpiewak, tancerz. Współtwórca interesujących formacji muzycznych (Reportaż, Bractwo Ubogich, Muzykanci, Ket Jo Barat, Lautari, Kwartet Wiejski, Kapela Hałasów). Zajmuje się tańcem korowodowym, wirowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością warsztatową i edukacyjną. Razem z żoną Alicją (ludowe instrumenty perkusyjne) jako "Nomadzi Kultury" od 2005 podróżują po Europie z tradycyjną Jurtą, gdzie prezentują efekty swych wieloletnich poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata. http://www.halas.art.pl/

Barbara Wilińska - śpiewaczka i multiinstrumentalistka (instrumenty strunowe, lira korbowa), zbiera pieśni średniowieczne i tradycyjne - świeckie, obrzędowe, liryczne, a także muzykę taneczną. Z wykształcenia gitarzystka i psycholog. Ponad dwie dekady uczyła gry na gitarze, zajmując się jednocześnie poszukiwaniami w dziedzinie muzyki średniowiecznej i tradycyjnej - zarówno w ramach warsztatów, jak i wypraw do wiejskich śpiewaków. Od 2001 roku prowadzi warsztaty pieśni tradycyjnych i śpiewu naturalnego dla dzieci i dorosłych. Koncertuje w całej Polsce w programach solowych oraz tworzy projekty z innymi muzykami (m.in. Jacek Mielcarek, Jacek Hałas, Naprzykłat). Współzałożycielka stowarzyszenia "Dom Tańca. Poznań".
Założycielka trzech zespołów: Od Poznania, Charivari i Czarolija, które były wielokrotnie nagradzane na festiwalach i przeglądach w Polsce. Jako solistka - laureatka m.in. III Festiwalu Piosenki Słowiańskiej w Poznaniu w 2007 roku, 45 Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, Konkursu Stara Tradycja w 2012 roku. http://www.barbarawilinska.com/

<<< inne wydarzenia PAŹDZIERNIKA

Termin warsztatów: 03.-06.10.2013

Koncert/pokaz powarsztatowy w kościele we wsi Strzelewo, niedziela 06.10.2013 godz. 11.00

Uczestnicy warsztatów pokrywają jedynie część kosztów zakwaterowania i wyżywienia w wysokości 130 zł.
Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisy:

e-mail na adres: rafal@kana.art.pl

lub pod nr tel.:

(91) 433-03-88
(91) 434-15-61

Uwaga: mile widziana własna lira korbowa.

Projekt "Wokół Tradycji 2012" dofinansowano z programu MKiDN pn. "Dziedzictwo kulturowe".

<<< inne wydarzenia PAŹDZIERNIKA

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl