II warsztaty lirnicze, spotkanie z pieśnią dziadowską
W dniach 20-23.09.2012 w Strzelewie k. Nowogardu Ośrodek Teatralny KANA we współpracy z Ośrodkiem Poszukiwań Twórczych Zygmunta Helanda zorganizował cykl trzydniowych warsztatów pieśni wędrownych lirników.
Lirnicy, zwani dziadami stanowili dawniej niezwykle barwną i aktywną grupę, która odgrywała istotną rolę w życiu tradycyjnych społeczności wiejskich. Byli swego rodzaju pośrednikami między światem żywych i zmarłych, modlili się, śpiewali pieśni, przynosili nowiny z dalekiego świata. Jednocześnie ze względu na swoją obcość i odmienność oraz otaczającą ich aurę tajemniczości wywoływali żywe zainteresowanie i skrajnie zróżnicowane reakcje.
Formuła projektu zakładała zarówno naukę repertuaru pieśni dziadowskich, zwyczajów funkcji i roli jakie pełniła ta grupa w środowisku wiejskim jak i praktyczne wykorzystanie nabytych umiejętności. Spotkanie składało się więc z następujących działań:
- warsztatów prowadzonych przez Jacka Hałasa i Barbarę Wilińską – doświadczonych muzyków i znawców tematu
- koncert/pokaz powarsztatowy zaprezentowany w niedzielę 23.09.2013 w wiejskim kościele w Wojtaszycach,
- międzypokoleniowe spotkanie w świetlicy we wsi Węgorzy
Na szczególna uwagę zasługuje fakt, że część wykonywanego repertuaru została pozyskana w czasie spotkań z p. Józefą Jurek - niegdysiejszą śpiewaczką pogrzebową, mieszkanką sąsiadującej ze Strzelewem wsi Węgorza. Dzięki pani Józefie i jej zeszytowi (w którym skrzętnie zapisywała teksty) - stare, zapomniane niemal pieśni o końcu świata i rzeczach ostatecznych mogły po latach zabrzmieć w Węgorzy i Wojtaszycach powtórnie, zabrzmieć jeszcze mocniej zarówno dzięki energii i doświadczeniu prowadzących (Jacka Hałasa i Barbary Wilińskiej), jak i otwartości uczestników warsztatów. Bywało też że starsi mieszkańcy Węgorzy pod wpływem śpiewanego przez uczestników warsztatów repertuaru przypominali sobie i spontanicznie wykonywali pieśni, których nie śpiewali od lat sprawiając tym samym, że wydarzenie to nie miało charakteru jednostronnej prezentacji lecz dialogu, w którym zanikają podziały na słuchaczy i wykonawców.
Dzięki działaniom w Strzelewie i Węgorzy mogliśmy odkryć, że pod grubą warstwą kultury popularnej można również na tych terenach (określanych jako wykorzenione, pozbawione ciągłości przekazu) odszukać źródła i ludzi, którzy wciąż przechowują wiedzę o dawnym repertuarze. Co więcej, przekonaliśmy się, że kontakt z dawnymi śpiewakami w rodzaju Pani Józefy może stanowić właściwy klucz do prowadzenia tego rodzaju warsztatów. To dla nas odkrycie bardzo cenne, jak i spostrzeżenie, że na współczesnej wsi osoby takie rzadko mają okazję, aby swój repertuar wykonywać i przekazywać kolejnym pokoleniom. Wspólnie z prowadzącymi warsztaty muzykami uznaliśmy więc, iż bardzo ważne byłoby kontynuowanie pracy z p. Józefą w przyszłości.
Więcej informacji o tych działanich można odnaleźć w opowieści filmowej Adama Ptaszyńskiego o projekcie Wokół Tradycji 2012 dostępnej tutaj
Projekt „Wokół Tradycji 2012” dofinansowano z programu MKiDN pn. „ Dziedzictwo kulturowe”.